Na semana pasada o Ecomuseo de Arxeriz puxo en marcha un operativo para rescatar o derradeiro barco de dornas do que temos coñecemento; en ningún momento se nos pasou polo maxín que se puidese conservar un barco que se deu por desaparecido dos nosos ríos desde a construcción dos encoros do Sil e do Miño.
O BARCO DE DORNAS
O barco de dornas é unha tipoloxía de embarcación moi peculiar que se foi esvaíndo e quedando os últimos exemplares entre Peares e Belesar, máis a zona da desembocadura do Sil. De feito éste navegou entre a zona de S. Cosmede e a desembocadura do río Cabe, entre Pantón e Noguera de Ramuín.
Trátase dun tipo de embarcación cunha orixe ancestral, polivalente, universal e con especial adicación á pesca fluvial, servindo para outras labouras e servizos propios da ribeira e que por algunha razón foi quedando relegada á zona de encontro dos dous grandes ríos galegos .
Recibe o nome de "barco de
dornas" por estar feito con dúas toradas de castiñeiro, “dornos/dornas”,
baleirados por dentro cunha aixola e machada que cumpren a función de
flotadores da embarcación . No extremo máis alto de cada torada perfílase
unha proa apuntada denominada “biqueira"; a parte de atrás péchase cunha táboa, “ tempo”, sobre unha
pequena prolongación aplanada do propio tronco que lle axuda á navegabilidade
denominada “recabé”; a zona escavada no interior é regular dun extremo a outro, a parte
aberta é estreita e alongada por todo o
tronco ata dar a apariencia dunha canoa.
Nomenclatura das diferentes partes do barco de dornas segundo Xaquín Lorenzo "O Xocas" |
As dúas toradas dispóñense en paralelo a 1 metro aproximadamente e xúnguense cuns traveseiros ben suxeitos por unhos “bios” de madeira que a modo de pasadores impiden que os traveseiros se movan e conformen un corpo coas dornas; un pau a modo de travesa cara a biqueira e outro na parte de atrás son a base estructural sobre a que se monta unha tarima de cangos de pino ou bidueiro, “o piso”, que se adaptan coa forma das dornas, máis alto na biqueira; nos laterais externos de cada dorno crávase un ferro, “o cambón”, que serve para meter o remo pola fura central. Os remos de castiñeiro miden 3´60 m. e descansan sobre unha peza de cortiza dentro do cambón.
As medidas do barco son de 3´20 m.
de longo por 1´70 m de ancho, a biqueira ten 76 cm de alto e o recabé sobresae
14 cm.
O RESCATE
O último barco de dornas rescatado polo Ecomuseo de Arxeriz |
A través de Diego, único veciño estable do
lugar, patrón de catamarán reconvertido en taberneiro e fedatario do acontecer de
S. Estevo puidemos dar con Isidro, o
dono do barco que xa tiña vendida a casa natal ao panadeiro de Millán en Sober.
Diego conseguíu o teléfono de Isidro e logo de achegarnos varias veces polo
lugar puidemos comprobar que
milagrosamente alí estaba varado en seco o último barco de dornas da Ribeira
Sacra e de toda a rede fluvial, como un tesouro da nosa cultura material que
servíu ao pai de Isidro para ir de pesca polo Sil a coller anguías, troitas e
salmóns con galaritos, nasas e trasmaios, peixes que metía na cavidade do tronco coa auga
suficiente para que se mantivesen vivos
antes de descargalos en terra ou en pías para mantelos días.
O último barco de dornas rescatado polo Ecomuseo de Arxeriz
Segundo Isidro, o barco fíxose no
ano 1.945 para sustituir ao anterior , xa moi desgastado, e navegou nas augas
do Sil ata que no 1959 a presa de S. Pedro rematou por cegar a faciana natural
do río e o barco pasou a ser gardado nos baixos da casa do seu propietario.
A día de hoxe, esta peza tan
sobranceira da vida nos rios Sil e Miño está á espera de que se lle realice a
restauración e consolidación pertinente para finalmente poder expoñela na sala da Cultura
Fluvial do Ecomuseo de Arxeriz.
AGRADECEMENTOS
Fermoso artigo, preciosa xoia única da Ribeira Sacra e gracias por atopala, coidala e conservala.
ResponderEliminarMagnífica noticia. Muchas gracias a todos, especialmente a Agustín Ruzafa Almodóvar, que inició la aventura!
ResponderEliminarMagnífica noticia. Muchas gracias a todos, especialmente a Agustín Ruzafa Almodóvar, que inició la aventura!
ResponderEliminar